Uit onverwachte hoek
In de afgelopen jaren heb ik op vele locaties en met zeer uiteenlopende teams gewerkt.
Er worden van tevoren doelen vastgesteld en het programma wordt vervolgens daarop afgestemd. Soms is het een team training van een dag(deel) en soms zijn het meerdere sessies. Daarna is het aan het team om het zelfstandig toe te (blijven) passen. Op mijn advies of als daartoe de behoefte bestaat met één of enkele action feedback momenten ter ondersteuning.
Is dat nou echt nodig?
Onverwachte hoek
Om antwoord te geven op bovengenoemde vraag kreeg ik uit onverwachte hoek het antwoord in de schoot geworpen. Het is afkomstig van een basisschool juf die meerdere jaren met de loopgroep die ik train heeft meegetraind. Zij schrijft blogs over haar werk en één van die blogs moest ik echt eens lezen gaf ze aan. Zo gezegd zo gedaan en daar was het antwoord.
Haar blog
Half Nederland leek op een gegeven moment besmet te zijn met het hardloopvirus en ook in en om mijn woonplaats zag ik veel mensen enthousiast hun rondjes rennen. Ik werd er helemaal blij van wanneer ik het zag en dus kocht ik een paar goede hardloopschoenen. "Oan it materiaal sil it net lizze" (het materiaal mag het probleem niet zijn).
Eerst liep ik alleen mijn rondjes en later met een vriendin maar helaas verdween mijn motivatie steeds weer bij iedere meter die ik aflegde en zakte het enthousiasme na een aantal weken tot het nulpunt, waarna ik enige tijd later weer helemaal opnieuw moest beginnen.
Totdat mijn oog viel op een bericht in de wekelijkse huis aan huis krant van ons dorp. Er werd door de plaatselijke loopgroep, een trainingsprogramma voor beginners aangeboden met als doel 14 weken later mee te doen aan de 5 kilometer trimloop van de plaatselijke voetbalvereniging.
Met een duidelijk opgebouwd trainingsschema leek het gestelde doel haalbaar en het lopen in een groep bleek ik onverwachts gezellig en motiverend te vinden. In tegenstelling tot Evy gaven de trainers mij niet alleen een opdracht maar liepen ze naast me en ze gaven me ondertussen gerichte aanwijzingen en tips waardoor mijn looptechniek verbeterde en ik steeds gemakkelijker liep. Mijn enthousiasme nam toe i.p.v. af en zo gebeurde het dat ik na 14 weken mijn eerste 5 kilometer liep. Wat was ik trots! Niet op mijn eindtijd maar wel op het feit dat ik mijn doel had behaald.
Zo'n 4 maanden later liep ik mijn eerste 10 kilometer en twee jaar later gaven we ons op voor de halve marathon.
Haar toepassing in de klas
In mijn leeslessen staat het leesplezier en het opdoen van succeservaringen ook voorop. Het leestempo is, net als mijn looptempo, veel minder belangrijk. Dit wordt wel beter wanneer de kinderen goed zoemend kunnen lezen en het enthousiasme toeneemt. In al mijn lessen werk ik leerdoelgericht en door de leesinstructies effectiever aan te bieden behaalden veel meer kinderen dan voorgaande jaren de leerdoelen van groep 3.
Aansluiten bij wat ieder kind nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen is hierbij heel goed mogelijk en ontzettend belangrijk. Door deze manier van werken behaalden alle kinderen succeservaringen omdat ze de teksten goed konden lezen en de opdrachten gemakkelijk en zelfstandig konden maken.
Haar leerwaarde als hardloper en juf
Prestatiegericht? Absoluut niet!
Bij iedere loop kwam het grootste gedeelte van de deelnemers (veel) eerder dan mij bij de finishlijn aan.
Doelgericht? Zeker!
Door het stellen van doelen en daar de trainingen effectief op af te stemmen liep ik steeds gemakkelijker en verder. Door de succeservaringen, de positieve begeleiding op maat en het samen ergens naar toe werken bleef ik gemotiveerd en enthousiast. Nooit was de eindtijd belangrijk, wel het plezier en het genieten van het sportief bezig zijn in de buitenlucht.
Doelgericht leren werkt positief en motiverend maar is duidelijk iets anders dan prestatiegericht leren. Heldere en haalbare doelen, effectieve instructies, voldoende herhaling, succeservaringen, motivatie verhogende activiteiten, autonomie van de leerlingen en aansluiten bij de leerbehoeftes van de leerlingen dragen hier allemaal aan bij.
Mijn toepassing
Ik maak graag gebruik van action feedback, ook wel ‘coaching on the job’ genoemd. Dit als aanvulling tijdens de training dan wel als vervolg op een teamtraining. In mijn optiek een toegevoegde waarde v.w.b. borging en transfer van het geleerde. En dat zeg ik niet omdat ik niet geloof dat het team dit niet zelfstandig zou kunnen maar omdat de praktijk nog wel eens weerbarstiger kan zijn dan gedacht.
Mijn leerwaarde.
Bovenstaande blog was voor mij een bevestiging uit onverwachte hoek dat action feedback een effectieve methode is. Naast het team(lid) staan in de werkcontext en het geven van ondersteuning op maat.
Het belang om behaalde successen, hoe klein ook, te vieren.
De juf gaf meerdere keren aan dat het een vereiste is om aan te sluiten bij de leerbehoefte van de leerlingen. Hier werd ik door getriggerd, tijd dus voor zelfreflectie. Hoe doe ik dat eigenlijk?
Aansluiten.
Het aansluiten bij de deelnemers aan een team training kan alleen als je het hier-en-nu gedrag in de training kunt vertalen naar de daar-en-dan situatie, de werkcontext. Het draagt bij aan de leerwaarde om van tevoren een goed beeld te krijgen van de werkcontext.
De leergang corporate antropologie heeft me geleerd om met een antropologische blik te kijken naar organisaties en veranderingen. Vanaf het eerste contact met de opdrachtgever, de intake gesprekken, interviews, rondleiding, aanloop naar de training en tijdens de training zelf. Welke verbanden en patronen zie en herken ik.
Patronen zien we terug op verschillende plekken, momenten en afdelingen in een organisatie. Kenmerkend is het dat het repetitief is. De uitingsvorm is verschillend: gebouwen, gedrag, leiderschap en vergaderstructuren.
Nieuwe teamleden zijn vaak (nog) niet ingezogen in de patronen en kunnen deze teruggeven aan het team. Mits het team daar open voor staat want patronen kunnen nogal hardnekkig zijn.
De praktijk kan best weerbarstig zijn.
Successen vieren.
Beste juf, dank je wel dat ik jouw blog mocht gebruiken. En natuurlijk ben ik super trots dat de trainingsaanpak gewerkt heeft. Sterker nog, dat je deze door vertaalt naar je werk.
Echt een cadeau uit onverwachte hoek.
Wil je ook een cadeau uit onverwachte hoek ontvangen?.
Stel nieuwe teamleden dan eens oprecht de vraag: welke patronen zie je?